Wyszukiwanie

wyszukiwanie zaawansowane >

Aktualności

Czy wiesz, dlaczego niektórym nazwom… nie ufamy?

14 listopada 2012 11:00
Czy wiesz, dlaczego niektórym nazwom… nie ufamy?

Obiekty znane są przez ludzi uznawane za bezpieczniejsze, mniej zagrażające. Hyunjin Song i Norbert Schwarz z University of Michigan zastanawiali się, czy ta sama zależność tyczy się nazw produktów i łatwości w ich wymówieniu.

Grupie studentów zaprezentowano listę wymyślonych dodatków żywnościowych i poproszono o ocenę, jak bardzo są szkodliwe. Wszystkie nazwy składały się z 12 liter. Wśród łatwych do wymówienia znalazł się np. magnalroksat, a w grupie trudnych - hnegripitrom. Okazało się, że uczestnicy eksperymentu uznawali dodatki z trudniejszymi nazwami za groźniejsze. Poza tym skomplikowane nazwy były według nich nowsze (czyli także mniej znane) niż wersje łatwiejsze do odcyfrowania.

W innym eksperymencie wolontariusze zapoznawali się ze spisem kolejek w parkach rozrywki. Ich zadanie polegało na ocenie ryzykowności danej formy przejażdżki (chodziło o prawdopodobieństwo wystąpienia choroby lokomocyjnej). Niektóre urządzenia nazwano prosto np. Chunta, podczas gdy wymówienie nazw reszty stanowiło nie lada wyzwanie - tak było np. w przypadku Vaiveahtoishi. Co stwierdzili Amerykanie? Znów obiekty z trudniejszymi nazwami uznawano za bardziej niebezpieczne, jednak tym razem opisywano je jako bardziej ekscytujące.

Song i Schwarz sugerują, że towary o trudnej do wymówienia nazwie mogą poprzez skojarzenia z niebezpieczeństwem zachęcać konsumentów do uważniejszego przyjrzenia się ostrzeżeniom z etykiety czy instrukcjom. Tak więc łatwość wymawiania nazwy produktu może wpływać na ocenę stopnia ryzyka jego stosowania.

Pozdrawiam,
Aneta Pudzisz
Zespół Treco

Dolacz do nas

Mój panel

Dodaj nowy moduł
Treco | logo

Zaloguj się lub zarejestruj

Masz już konto? Zaloguj się do portalu za pomocą formularza.
Jesteś nowym użytkownikiem? Zarejestruj się w jednym prostym kroku.

Innowacyjna gospodarka

Dotacje na innowacje - Inwestujemy w Waszą Przyszłość.

Projekt współfinansowany z funduszy Unii Europejskiej
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka Działanie 8.1:
Wspieranie działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektronicznej

realizacja: Netizens Peppermint