Wyszukiwanie

wyszukiwanie zaawansowane >

Porady praktyków

Oblicza zarządzania - porada IV

27 maja 2013
Oblicza zarządzania - porada IV

Savoir vivre w zarządzaniu jako sztuka życia w dobrym stylu!

Pytanie - kiedy ostatnio w Twojej firmie odbyły się warsztaty z kształtowania wizerunku czy savoir vivre’u np. w zarządzaniu, sprzedaży? A może był choćby moduł takich szkoleń?

Czy jako trener - coach ujmujesz w swoich warsztatach moduły dotyczące znaczenia znajomości i stosowania zasad savoir vivre’u w biznesie?

ZARZĄDZANIE TO SZTUKA stosowania środków dla osiągnięcia zamierzonych celów - do tej definicji wrócono obecnie - uważam, że to bardzo trafne spostrzeżenie!

Wyrażenie savoir - vivre pochodzi z języka francuskiego i jest złożeniem dwóch bezokoliczników - wiedzieć i żyć, co znaczy tyle co „znajomość życia” - czyli SZTUKA ŻYCIA. SZTUKA ŻYCIA W DOBRYM STYLU.

  • Jakie środki zastosować w zarządzaniu, aby zyskać ponadprzeciętne wyniki?
  • Jak zbudować markę, która przetrwa?
  • Jak zadziwiać świat?

Te pytania zadaje sobie wielu liderów, ale niewielu przywiązuje wagę do znajomości zasad etykiety, jako jednego z ważniejszych elementów, gwarantujących egzystencję i rozwój firmy

Większość firm, organizując szkolenia, skupia się na wiedzy i umiejętnościach dotyczących delegowania zadań, motywowania, kontroli, planowania, technik sprzedaży, zapominając o tym, jakże znaczącym elemencie - jakim są prawidłowe relacje międzyludzkie i wizerunek. Na podstawie własnych obserwacji mogę stwierdzić rosnącą potrzebę na omawianie tego typu tematów bądź jego elementów.

Doświadczenie pokazuje, iż kiedy na szkoleniu pojawia się choćby moduł dotyczący savoir - vivre’u, wzbudza on niesamowite zainteresowanie, ciekawość i ogromną chęć zdobycia wiedzy w wielu obszarach z nim związanych (szczególnie w elitarnym gronie męskim!). Wow!

Zatem do rzeczy:

Badania przeprowadzone w 2009 roku pokazały, że tym, co najbardziej denerwuje klientów w obcowaniu np. ze sprzedawcami, jest arogancja, bezczelność i opryskliwość. Tak odpowiada 28% badanych. Kolejne 29% wskazało brak szacunku, wywyższanie się i zarozumiałość. Pokazuje to, że ponad 50% ankietowanych ma podobne odczucia wobec podmiotów - firm, które przecież od nich zależą (źródło - A. Jarczyński).

Zapytasz mnie, a co ja mam z tym wspólnego? Ano masz - bo jako trener przekazujesz wiedzę, jako szef zarządzasz, kreujesz postawy i zachowania swoich ludzi. Kształtujesz wizerunek, przekazujesz wartości - oni są Twoim lustrzanym odbiciem, odbiciem wartości Twojej firmy i jakości ZARZĄDZANIA (wyniki te pokazują, jak wiele jest do zrobienia w tym obszarze).

Kiedy masz do wyboru wiele firm, oferujących podobne produkty w podobnych cenach, do kogo zadzwonisz? Zwracamy się przeważnie do tych, którzy okazują nam zainteresowanie, pomoc, szacunek i są wobec nas uczciwi.

SZACUNEK - to słowo i wartość, jaka łączyć powinna etykietę z zarządzaniem. A można go okazywać na wiele sposobów.

Jakie treści powinien przekazywać trener?

Każdy z nas reprezentuje jakiś biznes, firmę, stanowisko, wreszcie samego siebie. Często to pierwsze chwile, związane z poznaniem nowej osoby, decydują o tym, czy ktoś nas polubi, zaufa, niejednokrotnie także decydują o udanej transakcji. Za każdym razem, kiedy spotykasz się z klientem, współpracownikiem, inną osobą to właściwe powitanie jest elementem płynnego wejścia i funkcjonowania w danej społeczności. To też jedyny kontakt fizyczny, na jaki możesz sobie pozwolić w pracy! Jest to swego rodzaju historia, historia, jaką opowiadasz o sobie. Historia, która ma wiele rozdziałów, takich jak: pewność siebie, takt, elegancja, poczucie humoru czy wiedza. I jak to z historiami bywa, spotykasz różnych słuchaczy. Dla jednych nie będzie miało znaczenia, czy się ukłonisz i w jaki sposób przywitasz, innym razem trafisz na słuchaczy pilnych i zaangażowanych, którzy na podstawie uścisku dłoni potrafią wyczytać Twoje intencje i nastawienie. Obojętnie na kogo trafisz - zawsze przedstawiaj swoją historię z PASJĄ I ZAANGAŻOWANIEM, okazując SZACUNEK. Prawidłowe powitanie otwiera nam wiele drzwi, a szczery uśmiech jest kluczem do życzliwości człowieka. Jeden gest, ukłon, podanie dłoni, dobre spojrzenie lidera, potrafi zmienić nastawienie do ludzi i pobudzić wielu do działania w dobrej atmosferze.

Zarządzanie to nieustanne obcowanie z ludźmi. Wygląd to również wyraz szacunku do samego siebie, firmy, ludzi, których spotykamy - to ważny element wizerunku.

Trener wraz z grupą powinien odpowiedzieć na poniższe pytania:

  • Do czego dopasować swój strój?
  • Czy znasz zakazany owoc w swoim ubiorze?
  • Co wspólnego mają damskie szpilki i wąski męski krawat?
  • Jaka główna zasada obowiązuje w pracy?
  • Orzeł czy papuga - co je różni?

Zarządzanie to też ciągłe rozwiązywanie jakichś problemów, a gdzie problem, tam i emocje.

  • Jaki zatem jest elegancki i taktowny szef?
  • Jaką postawę powinien mieć…?
  • Na co wpływa Twoja postawa?

W zarządzanie wpisane są również różnego rodzaju spotkania, konferencje, wyjazdy służbowe, integracja czy negocjacje. Ileż to razy zależało nam na dobrym wystąpieniu, na zrobieniu dobrego wrażenia, na owocnych negocjacjach czy eleganckim przyjęciu gości?

Realizując takie zagadnienie na sali szkoleniowej, musimy wiedzieć:

  • Kogo komu pierwszego przedstawić? Gościa dyrektorowi czy odwrotnie?
  • Co mówi Twoja wizytówka?
  • Czy ucałować damską dłoń i jeśli tak, to jak to zrobić?
  • Kiedy założyć muszkę, a kiedy krawat?
  • Jak rozsadzić gości przy stole?
  • Kiedy, jak i czym wznosić toast?

Jako osoby zarządzające - ciągle poddawani jesteśmy ocenie.

To, jak ważna jest etykieta, pokazują nam największe firmy, państwa - mające wszystko spisane w postaci protokołu dyplomatycznego. Dyplomata - wow!!! Każdy z nas lubi, jak mówi się o nim, że zachowuje się jak dyplomata, szczególnie będąc na stanowisku.

Lepiej zatem, jeśli mamy to już za sobą - warto poznać, przypomnieć i usystematyzować wiedzę z zakresu etykiety w biznesie, aby móc skupić się na merytoryce spotkania czy negocjacji, a nie tylko na samej formie. W końcu treść też jest ważnym elementem.

Dla trenera realizującego ten temat, ważne powinno być przesłanie: Jako lider bądź ambasadorem i dyplomatą w swojej firmie, która dzięki szacunkowi, wzajemnemu zrozumieniu i dobrej współpracy zyska markę elitarnego przedsiębiorcy. Będziesz w stanie zyskać o wiele więcej, niż ludzie stosujący nachalne, wyuczone strategie sprzedażowe - które również zostały wskazane jako element budzący niechęć, irytację i niezadowolenie wśród klientów.

To tylko namiastka z całego wachlarza elementów savoir - vivre’ u - wiedza to ważna rzecz, a umiejętność jej stosowania zapewnia swobodę i bezpieczeństwo, pozwalając nam na LUKSUS BYCIA SOBĄ w każdej sytuacji.

Zapraszam do współpracy - temat łatwy, lekki i przyjemny, w sam raz na wiosnę.

Szkolenie z savoir vivre’u w sprzedaży / zarządzaniu - niebawem!

Renata Brukiewicz

Ocena:
Ocena: 0/6

Pozostałe porady autora:

Dolacz do nas

Mój panel

Dodaj nowy moduł
Treco | logo

Zaloguj się lub zarejestruj

Masz już konto? Zaloguj się do portalu za pomocą formularza.
Jesteś nowym użytkownikiem? Zarejestruj się w jednym prostym kroku.

Innowacyjna gospodarka

Dotacje na innowacje - Inwestujemy w Waszą Przyszłość.

Projekt współfinansowany z funduszy Unii Europejskiej
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka Działanie 8.1:
Wspieranie działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektronicznej

realizacja: Netizens Peppermint