Wyszukiwanie

wyszukiwanie zaawansowane >

Artykuły Artykuły

Mowa jest srebrem, a milczenie - złotem, czyli zasady aktywnego słuchania

14.04.2015
Mowa jest srebrem, a milczenie - złotem, czyli zasady aktywnego słuchania

Skupiając się zazwyczaj na retoryce słów, umiejętności kwiecistego wysławiania się, zapominamy bądź pomijamy równie istotną zdolność, jaką jest umiejętność słuchania rozmówców.

 

Co więcej, okazuje się często, że pomimo wydawałoby się tak prostej czynności, jaką jest słuchanie tego, co mówią inni, mamy niemałe problemy, aby rzeczywiście efektywnie korzystać z wypowiedzi innych osób. Jak możemy usprawnić naszą umiejętność słuchania? Wystarczy, że skorzystamy z kilku podstawowych zasad.

Postaraj się skupić i skoncentrować na tym, co mówi do nas druga osoba.

Tak logiczna rada okazuje się potrzebna do zaakcentowania dla wielu jednostek.  Często bowiem nie zdajemy sobie sprawy, że nasza postawa ciała przeszkadza nam wręcz w zrozumieniu i rzeczywistym usłyszeniu tego, co artykułują inne osoby. Zwróćmy się zatem w stronę rozmówcy, skupmy się i postarajmy zachować otwartą postawę ciała, a co za tym idzie spróbujmy nie krzyżować rąk, zaciskać pięści czy krzyżować nóg. Okazuje się, że nie jest to tak banalne jak się wydaje, ponieważ niezwykle często czynimy pewne gesty czy przyjmujemy postawy w sposób zupełnie nieuświadomiony. 

Swoją postawą daj do zrozumienia, że słuchasz tego, co mówi dana osoba. 

Najprostszym sposobem będzie wyrażenie swojego zainteresowania poprzez wypowiadanie słów czy też „mruknięć", jakkolwiek dziwnie to brzmi, wyrażających zrozumienie. Zaliczymy tutaj takie wyrazy jak: „rzeczywiście", "rozumiem", "aha", "tak..”. Również nasza mimika pomoże nam okazać atencję. Możemy bowiem skinąć rozmówcy głową czy też naszą twarzą oraz jej wyrazem, wskazać, że rzeczywiście słuchamy tego, co druga osoba ma nam do powiedzenia.

Pokaż, że podążasz za tym, co artykułuje Twój rozmówca. 

Przede wszystkim zawsze warto zachęć innych, aby w dalszym ciągu mieli ochotę na dyskusję z nami. Skorzystaj ze zwrotów takich jak: „czy mógłbyś mi to wytłumaczyć?", "powiedz, jak mam to rozumieć?", "to ciekawe, co mówisz'" itp. Korzystaj również z możliwości zadawania pytań, zwracając przy tym uwagę, aby miały one charakter otwarty. W przeciwnym razie sam będziesz stanowił przyczynę otrzymywania krótkich odpowiedzi na zasadzie „tak” bądź „nie”. Musisz mieć także pewność, iż należycie rozumiesz swojego rozmówcę. Nie możesz bowiem pozwolić sobie na słyszenie tego, co pragniesz usłyszeć, a dość często takie zjawisko ma miejsce.

Aby upewnić się, że Tobie nie grozi podobna sytuacja, skorzystaj z parafrazy, czyli powtórzenia swoimi słowami tego, co właśnie powiedział Twój rozmówca. Takie podsumowania wypowiedzi możesz rozpocząć od słów: ”rozumiem, że miałeś na myśli...", "o ile dobrze Cię usłyszałem, chodzi Ci o…”. Warto także pokazać partnerowi, że interesuje cię to, co on przeżywa oraz jakie są jego uczucia. Pomogą Ci w tym takie zwroty jak: „wydaje mi się, że jesteś przygnębiony z tego powodu", "widzę, jak ważne jest to dla Ciebie", "zdaje się, że jesteś z tego dumny”. Na tym jednak nie koniec, warto także być uczciwym wobec siebie i innych, a w związku z tym, przyznawać się po prostu, jeśli czegoś nie rozumiemy bądź jeśli coś nie jest dla nas do końca jasne. Pozwoli to uniknąć niepotrzebnego kłopotu a nawet czasami komedii pomyłek!

Przeczytaj, jakie są typowe błędy, utrudniające aktywne słuchanie.

Przede wszystkim staraj się nie przerywać swojemu rozmówcy, ponieważ jest to niegrzeczne, a przy tym burzy bieg myśli partnera, który najzwyczajniej w świecie może stracić wątek wypowiedzi. Po drugie, nie wchodź drugiej osobie w słowo. Jeśli wciąż będziesz starał się mówić jednocześnie z kimś innym, to ani Ty, ani ta druga osoba, nie będziecie mogli wyrazić swoich myśli. Istotnym jest również, abyś nie kończył zdań za osobę, z którą dyskutujesz, ponieważ po pewnym czasie może się ona zniechęcić bądź stwierdzi, iż w ogóle nie masz potrzeby wysłuchania jej zdania. Nie popadaj jednak w drugą skrajność, jaką z pewnością byłoby wypytywanie bądź też wręcz przesłuchiwanie zainteresowanego. Po pierwsze, nie każdy lubi się uzewnętrzniać, a poza tym istnieją kwestie czy też tematy, o które nie wypada wręcz zaczepiać rozmówcy. Co więcej, nasz partner w konwersacji, może poczuć się nawet osaczony zadawanymi przez nas pytaniami  bądź zawstydzony czy zaszokowany ich bezpośredniością, a czasami bezczelnością. Każdy z nas ma trochę inne granice, których nie powinniśmy przekraczać, nawet jeśli czynimy to w dobrej wierze. I ostatnim błędem, którego warto się wystrzegać, jest wmawianie innym tego, czego tak naprawdę wcale nie powiedzieli. Nie przypisujmy rozmówcom naszych interpretacji, ponieważ często są one zupełnie mylne, jeśli zaś nie mamy pewności, co autor poszczególnych słów miał na myśli, to tak jak wcześniej wspomniałam, zapytajmy. 

A zatem, podążając za starą, ale wciąż jak najbardziej aktualną maksymą: „Mówienie jest srebrem, a milczenie - złotem”, szanujmy naszych partnerów dialogu i pozwólmy im również na wypowiedź. 

 

AVENHANSEN Sp. z o.o. 

Źródło: http://kadry.nf.pl/Artykul/11812/Zasady-aktywnego-sluchania/aktywne-sluchanie-mowa-jest-srebrem-obsluga-klienta-parafrazowanie/

Ocena:
Ocena: 0/6
Dolacz do nas

Mój panel

Dodaj nowy moduł
Treco | logo

Zaloguj się lub zarejestruj

Masz już konto? Zaloguj się do portalu za pomocą formularza.
Jesteś nowym użytkownikiem? Zarejestruj się w jednym prostym kroku.

Innowacyjna gospodarka

Dotacje na innowacje - Inwestujemy w Waszą Przyszłość.

Projekt współfinansowany z funduszy Unii Europejskiej
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka Działanie 8.1:
Wspieranie działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektronicznej

realizacja: Netizens Peppermint