Wyszukiwanie

wyszukiwanie zaawansowane >

Artykuły Artykuły

Budowa marki

01.07.2011
Budowa marki

Z punktu widzenia czystej definicji, marka to obietnica, jaką firma lub produkt składa i dotrzymuje w stosunku do klienta. Marka odzwierciedla to, co dana firma robi, jak się zachowuje i co komunikuje. W przypadku małych i średnich firm jako marka kojarzone jest bardzo często nazwisko właściciela, co nakłada na niego dodatkową odpowiedzialność za dbałość o jakość produktów i usług.

Najbardziej znane w Polsce marki, które były rozpoznawane jeszcze w latach 70-tych i 80-tych to właśnie marki związane z nazwiskiem właściciela; Wegiełek (przeprowadzki), Pomianowski (cukiernia), (Blikle) cukiernia, Kielman (mało już kojarzona marka – buty na miarę). Wszystkie te marki zawdzięczały i nadal zawdzięczają swoją rozpoznawalność i pozytywne skojarzenia dzięki wysokiej jakości produktów i dbałości o zadowolenie klienta. W czasach obecnych, kiedy istnieją liczne i bardzo często reklamowane marki, musisz zadbać, aby nazwa Twojej firmy wciąż była przypominana i utrwalała się w  świadomości klientów. Dotyczy to zarówno rynku globalnego, krajowego jak i lokalnego. Temu celowi służą akcje promocyjne, reklamowe, eventy czy kreowanie wydarzeń medialnych.

Kontakt z klientem

 Jednakże najważniejsze i podstawowe znaczenie - w przypadku mikroprzedsiębiorstwa lub firmy z sektora MSP - jest jakość i poziom codziennego kontaktu z klientem. To właśnie wówczas kreowana jest marka firmy i podstawowe, łączące się z nią skojarzenia klientów, co wiąże się ze sposobem, w jakim marka będzie funkcjonować w ich świadomości. Nawet bardzo dobre produkty, sprzedawane nieprofesjonalnie, z niedbale zorganizowanym serwisem, gburowatość handlowców, brak kompetencji czy ewidentne błędy w sprzedaży powodują wycofywanie się klientów do konkurencji lub poszukiwanie alternatywnych źródeł podobnych produktów i usług, co w dobie Internetu nie jest trudne.

Dbaj o szczegóły

Jak widać, marka, to nie tylko logo graficzne i nazwa przedsiębiorstwa, ale całość skojarzeń dotyczących firmy i produktu. Dlatego właśnie wielkie korporacje tak wiele wagi przykładają do budowy pozytywnego wizerunku firmy i oferowanych przez nią produktów. Jeżeli spojrzymy na największe światowe marki (Coca-cola, McDonald’s, Nike itp) to niezależnie od tego, że są one rozpoznawalne niemal na całym świecie, cały czas dbają o promocje i kojarzenie się z pozytywnymi stronami życia – wartościami rodzinnymi, zabawą, zdrowym stylem życia, witalnością). Ponieważ podstawowa zasada prowadzenia biznesu mówi: uczmy się od najlepszych, także i Ty w swojej firmie musisz zadbać o jej pozytywny wizerunek. Niezależnie od tego, czy jesteś właścicielem piekarni, salonu fryzjerskiego, sklepu hydraulicznego czy producentem mebli lub węży ogrodowych. Im więcej się mówi o twojej firmie w dobrym kontekście, tym bardziej rozpoznawalna jest jej marka i tym większej liczby klientów możesz się spodziewać. Bądź obecny podczas lokalnych wydarzeń i uroczystości - jako sponsor i uczestnik, zadbaj o obecność w lokalnej prasie, ufunduj nagrody lub upominki na Dzień Dziecka, parafiadę czy inne lokalne wydarzenie. Jeżeli świadczysz usługi, zadbaj o to, by Twoi pracownicy byli najbardziej uprzejmymi i najbardziej kompetentnymi i sprawnymi specjalistami w gminie lub województwie. Serwuj klientom kawę i ciastka. Zadbaj o miłą atmosferę i profesjonalizm tak, jak robiłbyś to dla własnej rodziny. Takie podejście do klienta, oznacza, że dajesz mu więcej, niż mógłby się spodziewać. Powyższa postawa jest zawsze doceniana i ma swoje odzwierciedlenie w pozytywnym wizerunku firmy i jego utrwaleniu w świadomości społecznej.  

Cechy dobrej marki:

  1. Łatwo kotwiczące się w pamięci logo i nazwa.
  2. Nazwa łatwa do wymówienia i przeczytania.

Dobra marka powinna kojarzyć się z:

  1. Bezpieczeństwem,
  2. Profesjonalizmem,
  3. Profesjonalną i uprzejmą obsługą,
  4. Wysoką jakością produktów,
  5. Niestandardowym podejściem do potrzeb klienta,
  6. Powtarzalnością standardów obsługi, usług i produktów,
  7. Ekologią,
  8. Wspieraniem lokalnej społeczności, inicjatyw,
  9. Dbałością o korzyści dla klienta.

Ryszard Jórczak
Redaktor

Źródło: http://msp.nf.pl/Artykul/11310/Budowa-marki/

Ocena:
Ocena: 0/6
Dolacz do nas

Mój panel

Dodaj nowy moduł
Treco | logo

Zaloguj się lub zarejestruj

Masz już konto? Zaloguj się do portalu za pomocą formularza.
Jesteś nowym użytkownikiem? Zarejestruj się w jednym prostym kroku.

Innowacyjna gospodarka

Dotacje na innowacje - Inwestujemy w Waszą Przyszłość.

Projekt współfinansowany z funduszy Unii Europejskiej
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka Działanie 8.1:
Wspieranie działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektronicznej

realizacja: Netizens Peppermint