Wyszukiwanie

wyszukiwanie zaawansowane >

Artykuły Artykuły

Marketing na rynku lokalnym

04.07.2011
Marketing na rynku lokalnym

Rynki lokalne mają swoją specyfikę, do której musisz dostosować swoją strategię marketingową. Rynki lokalne mogą się różnić stopniem zagęszczenia ludności, jej zdolnościami płatniczymi, specyficznym położeniem (rejon turystyczny, rejon przygraniczny), warunkami klimatycznymi, czy też dostępnością ze względu na możliwości komunikacyjne (drogi, kolej itp.).

Specyfika rynków lokalnych związana jest także z rodzajem konkurencji, rodzajem grup konsumenckich, specyficznymi potrzebami tych grup i ważnymi dla nich wartościami. Przygotowując plan marketingu dla małej firmy lub mikroprzedsiębiorstwa należy wziąć pod uwagę wszystkie te czynniki. Każdy z nich ma w sobie zawarty potencjał rozwojowy – ukrytą niszę.

I tak przykładowo:

  • Duży obszar i niskie zagęszczenie ludności: potencjalny rynek dla obwoźnej sprzedaży produktów  i usług.
  • Rejon przygraniczny – zwiększony popyt na produkty i usługi w cenach tańszych niż po drugiej stronie granicy (jak np. W miastach przy granicy z Niemcami).
  • Duże miasto – potencjalnie większa ilość grup konsumenckich i większe możliwości płatnicze niż na prowincji.
  • Miejscowość w regionie rozwiniętym turystycznie – możliwość wysokiej sezonowej sprzedaży produktów i usług.

Przygotowując się do sprzedaży produktów i usług na rynku lokalnym musisz zadbać nie tylko o dotarcie ze swoją reklamą do potencjalnych nabywców, ale także do zbudowania ich lojalności wobec firmy. Aby osiągnąć swój cel powinieneś zadbać o jakość i profesjonalizm obsługi. Pamiętaj, że większość klientów, nawet w małych miastach i na prowincji, oczekuje coraz wyższego standardu obsługi, wyposażenia i asortymentu. Zwłaszcza, że wiele osób korzysta, przynajmniej raz na jakiś czas, z oferty wielkich centrów handlowych, które stają się coraz potężniejszymi konkurentami dla lokalnych firm handlowych i usługowych.

Nie zaniedbuj podstawowych narzędzi promocji na rynku lokalnym, które pozwolą Twojej firmie na stałe zaistnieć w świadomości klientów:

  • Ogłoszenia i reklamy w prasie lokalnej – (zadbaj o powiadamianie klientów o promocjach, obniżkach czy nowych dostawach)
  • Ulotki informacyjno-reklamowe – jest to najtańsza forma reklamy, mogą być np. rozdawane lub rozsyłane pocztą.
  • Konkursy dla klientów – na przykład organizowane w porozumieniu z dostawcami, nagrodą może być niewielki upominek z oferowanego asortymentu lub drobna usługa.
  • Strona internetowa – powinna być stale aktualizowana i atrakcyjna (może na przykład zawierać – oprócz oferty handlowej – także dodatkowe, atrakcyjne i przyciągające uwagę treści – takie jak: porady dotyczące eksploatacji, konserwacji, czy też nietypowego wykorzystania). Wyobraźmy sobie stronę internetową sklepu z materiałami do remontu domów, na której znajduje się poradnictwo dotyczące malowania, gruntów malarskich, pędzli oraz najnowszych trendów w doborze kolorów. Odpowiednio pozycjonowana jest atrakcyjna nie tylko dla stałych klientów, ale także dla osób poszukujących porad, którzy mogą stać się potencjalnymi klientami tegoż sklepu – istnieje przecież sprzedaż wysyłkowa, na stronie może być też sklep internetowy.

Pamiętaj!

Jeżeli twoja firma funkcjonuje na e-rynku (oferuje produkty i usługi przez Internet bez ograniczenia terytorialnego), to nawet, jeżeli zlokalizowana jest w małym mieście lub na wsi, nie możesz o niej myśleć, jak o firmie lokalnej. W tym wypadku traktujesz ją jako firmę o zasięgu krajowym i narzędzia marketingowe muszą być dostosowane z jednej strony do specyfiki Internetu (sposoby promocji i reklamy, specyfika stron internetowych, ew. Programy partnerskie), a z drugiej strony do specyfiki strategii i techniki sprzedaży – transport, terminowość, współpraca z partnerami, reklamacje, serwis.

Ryszard Jórczak
Redaktor

Źródło: http://msp.nf.pl/Artykul/11313/Marketing-na-rynku-lokalnym/

Ocena:
Ocena: 0/6
Dolacz do nas

Mój panel

Dodaj nowy moduł
Treco | logo

Zaloguj się lub zarejestruj

Masz już konto? Zaloguj się do portalu za pomocą formularza.
Jesteś nowym użytkownikiem? Zarejestruj się w jednym prostym kroku.

Innowacyjna gospodarka

Dotacje na innowacje - Inwestujemy w Waszą Przyszłość.

Projekt współfinansowany z funduszy Unii Europejskiej
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka Działanie 8.1:
Wspieranie działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektronicznej

realizacja: Netizens Peppermint