Wyszukiwanie

wyszukiwanie zaawansowane >

Artykuły Artykuły

Po co Coachowi superwizja?

04.07.2011
Po co Coachowi superwizja?

„Superwizja coachingowa jest to proces formalnej, profesjonalnej pomocy, która zapewnia ciągły rozwój coacha i skuteczność jego praktyki poprzez interaktywne rozwiązania, ocenę interpretującą i dzielenie się wiedzą”. (Bachkirova, Stevens & Willis, 2005).

Założenie jest słuszne. Każdy Uczeń ma lub miał swojego Mistrza, który jest / był źródłem pierwszych inspiracji, weryfikacji kompetencji, predyspozycji do bycia Kimś, kim jest Mistrz. Uczenie się od starszych, doświadczonych, praktykujących mistrzów jest naturalnym procesem. Świat korzysta z tego rozwiązania od zawsze. Najbardziej jaskrawym przykładem jest starożytna Grecja i jej mistrzowie / filozofowie: Platon, Sokrates oraz inni.

W założeniu, superwizor dla coacha jest tym, czym coach dla swojego klienta. Jest przewodnikiem, partnerem w drodze do stawania się lepszym i efektywniejszym partnerem dla swoich klientów.

Tak jak coach pracuje nad swoim celem, tak coach ze swoim superwizorem pracuje nad:

  • Własnym warsztatem
  • Jakością i efektywnością wykorzystywania narzędzi i metod
  • Barierami
  • Przekonaniami
  • Wartościami
  • Inwentaryzacją zasobów
  • Wizją samego siebie

Wszystko po to, by jakość procesu coachingu i jego efektywność była na jak najwyższym poziomie. Coach, uczestnicząc regularnie w sesjach superwizowanych bądź spotkaniach w grupie superwizyjno - interwizyjnej, ma możliwość szlifowania swojego warsztatu pracy, jak i wymiany informacji na temat analizowanego przypadku.

Kiedy zacząć superwizję?

Jak najszybciej. Tak naprawdę studia coachingowe, certyfikacje, mają w swoim programie sesje superwizyjne dla przyszłych coachów. To pierwszy, niezbędny krok ku ciągłemu doskonaleniu się. Kolejnym są superwizje, rozumiane jako element egzaminu na dyplomowanego czy certyfikowanego coacha.

Regularne spotkania, sesje z coachem, starszym stażem i doświadczeniem, uczestnictwo w grupach rozwoju umiejętności coachingowych czy też klubach coacha, to rozwiązania, jakie podsuwa samo życie i zaangażowanie konkretnej osoby.
 
Problemy stwarzają możliwości

Dla początkującego coacha, uczestnictwo w sesjach indywidualnych z superwizorem może być mocno ograniczone z powodu wysokich kosztów procesu. Efekt: początkujący coach, już na starcie, nie może się w pełni rozwijać.

Co zatem może zrobić?

  • Zapisać się i uczestniczyć w spotkaniach klubu coacha.
  • Wymieniać się spostrzeżeniami, doświadczeniami, wątpliwościami w grupach rozwoju umiejętności coachingowych.
  • Studiować literaturę i prasę polecaną przez praktykujących kolegów.
  • Tworzyć własne grupy rozwoju, wsparcia.

Analiza trudności pomaga rozwijać kompetencje, a także rozważać inne kwestie / możliwości, które można później zastosować. Z pewnością znalazłbyś w swoim życiu niejeden błąd, który pozwolił Ci się lepiej rozwinąć.

Dlaczego nie?

Metoda „5 why” jest szybkim sposobem na znalezienie błędu i skorygowanie podobnego działania w przyszłości. Skoro sprawdza się to w środowisku produkcyjnym, które jest technicznym procesem, można zaadaptować go na rzecz doskonalenia własnego warsztatu.

Przykład: Dlaczego przerwałem klientowi w trakcie wypowiedzi? Dlaczego o tym pomyślałem? Dlaczego zaprząta mi to głowę? Dlaczego nie przełożyłem sesji? Dlaczego wziąłem to zlecenie?

Bierz pomysły od wszystkich

Najprostsze rozwiązania są najlepsze. Omawiając dany przypadek w grupie superwizyjno-interwizyjnej, coach dostaje informacje od innych, jak inaczej poprowadziliby dany odcinek sesji bądź całą sesję. Z jakich innych narzędzi by skorzystali lub rozważyli formę zadań między sesjami.

Myśl nad rozwiązaniami możliwymi do wprowadzenia

Metody, ciekawe narzędzia kuszą początkujących coachów z każdej strony. Są oni przekonani, iż ilość kosztownych narzędzi w portfolio coacha zwiększa jego atrakcyjność na rynku. Kolejna bariera finansowa może związać ręce i „zafiksować się” zupełnie bez powodu. Jakie auta mogą poruszać się na autostradzie? Inwentaryzacja własnych zasobów i świadome, efektywne korzystanie z nich, będzie lepsze dla klienta niż ofertowa wyliczanka „najnowszej generacji narzędzi”. Lepiej zatem skupić się nad realnymi rozwiązaniami, niż zawieszać się na kosztownych sposobach prowadzenia procesu.

Odrzucaj ustalony stan rzeczy

Czy tylko drogie sesje z superwizorem pozwolą rozwijać mój warsztat? W jaki inny sposób mogę rozwijać się jako coach? Jak mogę doskonalić swoje umiejętności? Jakie działanie pomoże mi wyeliminować błędy?

Wymówki, że czegoś się nie da zrobić, są zbędne

Wielokrotnie pytasz swojego klienta: Co Cię może powstrzymać? / Co Cię powstrzymuje? Nie zadawalasz się pierwszą odpowiedzią, stawiasz wyzwanie i zmuszasz do szczerości. Teraz możesz to wypróbować na sobie i szczerze, przed lustrem odpowiedzieć sobie na kluczowe pytania. Co cię powstrzymuje przed skorzystaniem z superwizji? Twoim lustrem może być superwizor, grupa wsparcia lub klub coacha, wybór - jak zawsze - należy do Ciebie.

Wybieraj proste rozwiązania, nie czekaj na te idealne

Klient rozważa pewną możliwość, nasuwa Ci się na myśl bajka, która idealnie oświetliłaby odcinek drogi klienta. Zastanawiasz się, czy wypada menedżerowi polecić lekturę bajki zamiast poważnej literatury fachowej. Wahasz się i… Intuicja też jest kompetencją, często niedocenianą. Proste rozwiązania są genialne. Krótkie zadanie może przynieść więcej korzyści niż pokaźnych rozmiarów lektura. Zaufaj sobie. Zawsze szukaj zadań pod kątem: po co?, czemu ma to służyć? Podobnie jest z wyborem formy superwizji.

Myśl głową, a nie portfelem

Gdybym miał 40 000 złotych, to bym zrobił to i to…, zapłaciłbym wybranemu superwizorowi za sesję i klienci sami by do mnie dzwonili… Skoro nie masz takich funduszy, to jak poza tym możesz skutecznie się rozwijać? Gdzie możesz szukać wsparcia, informacji? Jak możesz inicjować spotkania superwizyjne? Pomyśl, możliwości jest wiele.

Pomyłki koryguj na bieżąco

Zawsze, gdy zauważysz swój błąd lub gdy klient zwróci Ci uwagę, iż kolejny raz zadajesz to pytanie bądź już o coś pytałeś, koryguj na bieżąco. Analizuj własne sesje pod kątem użytych metod, narzędzi, zadań, metafor. Nagrywaj sesje, za zgodą klienta, w celach doskonalenia się. Omawiaj swoje przypadki na grupach superwizyjno - interwizyjnych, korzystaj z monitorowania Twojej pracy przez coacha / superwizora. Pamiętaj, proste rozwiązania są lepsze niż żadne.

Ulepszanie nie ma końca

Coachem się jest, a nie bywa. Zatem, jeśli ta ścieżka zawodowa jest Ci bliska, dbaj o nią jak o piękny krzak róży, który wymaga troski, uwagi, pokory, czasu oraz zasobów, po to, by osiągnąć efekt - piękny kwiat.

Superwizja to proces doskonalenia kompetencji coacha. Podobnie jak jedna jaskółka wiosny nie czyni, tak w zawodzie coacha jedna superwizja to za mało. Ważna jest regularność, systematyczność i efektywność. Sposób superwizji dostosuj do swoich możliwości i zasobów.

Rodzaje superwizji według H. Szmidt:

  • Normatywna, administracyjna, jakościowa - ocena formalna w trakcie szkolenia początkujących coachów, sprawdzenie zgodności z wymogami formalnymi kultury czy etyki danej organizacji; model jako idealny punkt odniesienia.
  • Rozwojowa i edukacyjna - celem jest rozwój coacha i stworzenie warunków, w których coach, w atmosferze zaufania, może przyjrzeć się własnej pracy i prowadzić z superwizorem intensywną, rozłożoną w czasie refleksję na temat własnej pracy.
  • Odnawiająca - celem jest poszukiwanie, po wielu latach „naładowanie się” na nowo, określenie na nowo inspiracji do pracy; powrót do pierwotnych motywacji wyboru zawodu coacha.
  • Problemowa - ma na celu rozwiązywanie problemów w pracy z klientem, przeciążenia pracą z ludźmi; nakładania się problemu klienta i coacha.

W procesie superwizji rola superwizora jest kluczowa. Jego wiedza, odpowiedzialność, otwarcie na swojego klienta - coacha mają wpływ na kształtowanie właściwych postaw oraz korygowanie używanych metod i narzędzi. Pozostaje mi wierzyć, iż superwizja, traktowana profesjonalnie, jest narzędziem rozwoju kompetencji, wymiany doświadczeń oraz integracji środowiska coachów. Coraz częściej bowiem pojawiają się komentarze, iż superwizja ma chronić starszych stażem coachów przed napływem młodej, licznej konkurencji.

Podobnie jak w relacji coach - klient, tak i w relacji superwizor - coach obie strony czerpią inspirację, odkrywają możliwości i zasoby oraz nowe pomysły. Nigdy nie wiemy, jak może nas zmienić spotkanie z drugim człowiekiem.

Marzena Krzewińska
Inspirujący Partner, praktykujący coach, aktywny uczestnik Klubu Coacha

Ocena:
Ocena: 0/6
Dolacz do nas

Mój panel

Dodaj nowy moduł
Treco | logo

Zaloguj się lub zarejestruj

Masz już konto? Zaloguj się do portalu za pomocą formularza.
Jesteś nowym użytkownikiem? Zarejestruj się w jednym prostym kroku.

Innowacyjna gospodarka

Dotacje na innowacje - Inwestujemy w Waszą Przyszłość.

Projekt współfinansowany z funduszy Unii Europejskiej
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka Działanie 8.1:
Wspieranie działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektronicznej

realizacja: Netizens Peppermint