treco.pl

treco.pl – rtv i agd, technologie, IT

insulinooporość czego nie jeść
Lifestyle

Insulinooporność – czego nie jeść i jak z nią walczyć?

Insulinoporność jest dolegliwością, która dotyka coraz więcej osób. I pomimo tego, że sama nie jest uznawana za chorobę, to jednak stanowi stan alarmujący, że warto dokładniej przyjrzeć się swoim nawykom żywieniowym. Stwierdzić ją można poprzez wykonanie odpowiednich badań, między innymi krzywej insulinowej. Osoby, u których stwierdzono insulinooporność powinny zmienić swój styl życia i dietę, bowiem dolegliwość ta bardzo często poprzedza wystąpienie cukrzycy typu II. Jest to choroba cywilizacyjna, która z roku na rok dotyka coraz większą liczbę osób. Insulinooporność czego nie jeść?

Czym jest insulinooporność?

Warto na początku powiedzieć, czym jest insulina. Otóż, jest to hormon, dzięki któremu obniża się poziom glukozy we krwi. Insulina uczestniczy też w metabolizmie glukozy, białek i tłuszczów. Insulinooporność występuje, kiedy organizm ludzki nieprawidłowo reaguje na insulinę. Komórki nabierają odporności na jej wydzielanie, przez co organizm produkuje jeszcze większą jej ilość. Na tym właśnie polega insulinooporność. Można ją nazwać stanem przedcukrzycowym, który – w przypadku braku reakcji – zamieni się w cukrzycę. Dlatego z insulinoopornością trzeba walczyć.

Najprostszym sposobem na to, aby dowiedzieć się, czy mamy do czynienia z insulinoopornością, są badania. Trzeba udać się na pobieranie krwi i sprawdzić poziom glukozy i insuliny na czczo. Wtedy można obliczyć współczynnik HOMA – Homeostatic Model Assesment. Kiedy jest on w normie? Jeśli wynosi poniżej 2,5. Jednak nie zawsze to wystarczy. Jeśli badania nie dadzą jednoznacznych rezultatów, trzeba będzie wykonać test obciążenia glukozą, inaczej nazywany krzywą cukrową i insulinową.

Jakie są objawy insulinooporności?

Pierwszą rzeczą, która może zwrócić naszą uwagę, jest uczucie senności, gdy zjemy dany posiłek. Kolejna ważna kwestia, to częste bycie głodnym, praktycznie przez cały czas. Choć większość z nas bardzo lubi słodkie, to wieczna chęć na słodycze może być niepokojąca i wskazywać na insulinooporność. Wzrost masy ciała i nadwaga to kolejne elementy, które składają się na podejrzenie tego problemu. Warto zwrócić uwagę także na nasz nastrój i samopoczucie. Częsty zły humor, zmęczenie, brak koncentracji czy bóle głowy to również sygnał, że coś złego dzieje się w naszym organizmie! Insulinooporość – czego nie jeść, aby poprawić swój stan?

insulinooporość czego nie jeść

Insulinooporność – co jeść?

Osoby, u których stwierdzono insulinooporność, nie zawsze wiedzą, od czego zacząć zmianę swoich nawyków żywieniowych. Przydatną rzeczą może okazać się indeks glikemiczny, który określa, jak dany produkt spożywczy wpływa na poziom glukozy we krwi w 2 godziny po jego zjedzeniu. Reguła w przypadku insulinooporności jest prosta – zaleca się jeść produkty o niskim indeksie glikemicznym.

Warto także kierować się regułą: częściej, a mniej. W ciągu dnia lepiej zjeść pięć niewielkich posiłków, zamiast trzech obfitych. Warto wybierać produkty jak najmniej przetworzone, o niskim indeksie glikemicznym: pełnoziarniste pieczywo, makarony czy kasze.

Jeśli chodzi o spożywanie warzyw, to tutaj nie trzeba się ograniczać – chociaż trzeba wiedzieć, że niektóre z nich na surowo mają niski indeks glikemiczny, który znacznie się zwiększa po ich ugotowaniu – przykładem jest na przykład marchew.

Sprawdź: CZY WARTO JEŚĆ BURAKI? PRZEPIS NA BURGERY Z BURAKA!

Owoce są bogate w cukry, dlatego lepiej ograniczyć ich spożywanie do niektórych gatunków. Z pewnością warto unikać bananów i winogron, które mają wysoki indeks glikemiczny. Dobrze także zrezygnować z owoców suszonych.

W zdrowej diecie nie wolno zapominać o tłuszczach – dobrym wyborem będą ryby morskie, pestki, orzechy, a także oliwa i olej lniany.

insulinooporość czego nie jeść

Insulinooporność czego nie jeść?

Dieta osoby cierpiącej na insulinooporność wiąże się z ograniczeniami. Nie oznacza to jednak, że nie można jeść smacznie i kolorowo.

Robiąc zakupy w sklepie, warto przywiązywać uwagę do informacji zawartych na etykietach produktów. Jak ognia należy unikać syropu glukozo-fruktozowego – a niestety znaleźć go można w ogromnej ilości produktów. Powinno się unikać także cukrów prostych, które szybko podnoszą poziom cukru we krwi, sprawiając, że uczucie głodu szybko powraca, nawet po obfitym posiłku.

Produkty, jakich należy unikać to białe pieczywo, fast foody, ciastka, słodkie przekąski, słodzone produkty mleczne. Przykładowo: zamiast chleba pszennego można wybrać ten razowy, a słodzony jogurt zastąpić jogurtem naturalnym bądź kefirem.

Insulinooporność czego nie jeść – lista

Najprostszą metodą na to, aby naprawić swoją insulinooporność dietę, jest trzymanie się listy produktów. Oto te rzeczy, których nie powinno się kupować. Insulinooporość czego nie jeść:

  • biała mąka – pszenne odmiany, a także krupczatka, kukurydziana, ryżowa, ziemniaczana, kasztanowa i żytnia
  • wszelkie produkty, które zawierają w sobie wyżej wymienione mąki (pieczywo, tortille itp.)
  • produkty, które zawierają substancje słodzące
  • makarony z wyżej wymienionych mąk, a także te bez jajek lub dwujajeczne. Co więcej, nie powinno się jeść żadnego rozgotowanego makaronu!
  • kasza manna, kuskus, jaglana, jęczmienna
  • praktycznie wszystkie płatki śniadaniowe
  • ryż (oprócz brązowego)
  • smażone mięsa oraz mięsa wysokoprzetworzone
  • ryby hodowlane, z puszki (jeśli zawierają substancje słodzące)
  • olej kokosowy, palmowy, smalec
  • cukier biały, brązowy, kokosowy, a także miód!
insulinooporość czego nie jeść

Sprawdź: DLACZEGO DIETA 1800 KCAL JEST POLECANA PRZEZ SPECJALISTÓW?

Dieta to nie wszystko!

Osoby, które cierpią na insulinooporność, powinny zmienić nie tylko swoje nawyki żywieniowe, ale i styl życia. Spora dawka ruchu jest tym, co z pewnością przysłuży się zdrowiu i pozwoli oddalić widmo cukrzycy. Proste, regularne ćwiczenia i długie spacery są sprzymierzeńcami w walce z insulinoopornością. Ruch zwiększa bowiem wrażliwość komórek na działanie insuliny. Każda aktywność fizyczna jest więc na wagę złota. Tak więc biorąc pod uwagę insulinooporność czego nie jeść i co jeść, a także zmianę nawyków, można dużo zmienić w codziennym życiu! Funkcjonowanie stanie się zupełnie normalne, a złe objawy zostaną zniwelowane.

Początki diety mogą być trudne, a zmiana codziennych nawyków nie zawsze przychodzi łatwo. Walkę z insulinoopornością warto natomiast podjąć, bo ma ona ogromny wpływ na stan zdrowia w przyszłości. Nieleczona, może zamienić się w cukrzycę typu II, która jest już poważną chorobą. Osoby, które mają problem z wdrożeniem odpowiedniej diety, zawsze mogą skorzystać z usług dietetyka.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *